Beställning av hemtjänstinsatser för tillfällig besökare i Kävlinge kommun
Personer som i sin hemkommun har beviljats hemtjänstinsatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Kävlinge kommun. I Kävlinge kommun har vi valfrihet (LOV) inom servicetjänster (städ och tvätt). Brukaren får göra ett val av utförare eller så sker en automatiskt tilldelning.
Samtliga utförare av servicetjänster i Kävlinge kommun presenteras här:
Se och jämför utförare av servicetjänster
Observera att följande gäller:
- Beställning av insatsen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger.
- Förutsättningarna måste vara avstämda av beställare, med den enskilde eller dess anhörig/kontaktperson.
- Vid utökat behov av hemtjänst tas ny kontakt mellan kommunerna. Ett nytt beställningsunderlag ska då skickas in av bosättningskommunen.
- Fakturering kan ske efter avslutad vistelse, eller månatligen vid längre vistelse.
Hemsjukvårdsinsatser och/eller hjälpmedel vid tillfällig vistelse beställs separat via andra e-tjänster:
- Beställning av hemsjukvårdsinsatser vid tillfällig vistelse i Kävlinge kommun
- Beställning av hjälpmedel vid tillfällig vistelse i Kävlinge kommun
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Dina personuppgifter kommer att gallras ca 1 månad efter att hemflytt har skett.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Övriga upplysningar
I ärendet kan nedanstående information vara bifogad, som den enskilde ska ha samtyckt till av Kävlinge kommun får ta del av:
- Aktuell utredning, bedömning och beslut
- Senaste genomförandeplan
- Eventuellt egenvårdsintyg
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Omsorgsnämnden
omsorgsnamnden@kavlinge.se
Kontakt Kävlinge
kontakt@kavlinge.se
046-73 90 00
www.kavlinge.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Den enskildes personuppgifter
- Inhämtat samtycke från den enskilde
- Fakturaadress till betalare
- Aktuell tidsperiod
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om hemkommunen
- Personuppgifter och samtycke
- Hemtjänstbeställning
- Förhandsgranska
- Skicka in