Beställning av hemsjukvård för tillfälliga besökare i Kävlinge kommun
Hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL
Enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL, har bosättningskommunen huvudansvar för hemsjukvård för invånare som är folkbokförda där, med undantag för akut/nödvändig vård under tillfällig vistelse i annat landsting. Bosättningskommunen ansvarar för de uppkomna kostnaderna.
Kävlinge kommun utför hemsjukvårdsinsatser upp till och med sjuksköterskenivå medan Region Skåne har ansvaret för läkarinsatser. Tröskelprincipen tillämpas vilket innebär att om den enskilde själv, eller med hjälp av ledsagning, kan ta sig till vårdcentralen ansvarar Region Skåne för vården.
Observera att följande gäller:
- Förutsättningarna måste vara avstämda av beställare, med den enskilde eller dess anhörig/kontaktperson.
- Beställning av insatsen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger.
- Vid utökat behov av hemsjukvård tas ny kontakt mellan kommunerna. Ett nytt beställningsunderlag ska då skickas in av bosättningskommunen.
- Fakturering kan ske efter avslutad vistelse, eller månatligen vid längre vistelse.
Vid behov av annan hjälp vid tillfällig vistelse, använd dessa e-tjänster:
- Beställning av hemtjänst vid tillfällig vistelse i Kävlinge kommun
- Beställning av hjälpmedel vid tillfällig vistelse i Kävlinge kommun
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Ärendet med journalhandlingar kommer att tas bort efter att det anlänt till oss. Fortsatt säker kommunikation sker via Lifecare meddelande med legitimerad personal, som använder SITHS-kort för inloggning.
Lagringstiden i e-tjänstportalen är max. två dagar.
Övriga upplysningar
Du som beställare behöver informera den enskilde om vår personuppgiftshantering.
När vi tagit emot ärendet om hemsjukvård från bosättningskommunen, så kommer vi att skriva ut bifogade journalhandlingar (hälsohistoria, aktuella ordinationer/och eller annan information som är relevant för utförandet) och ta bort ärendet i vår e-tjänsteportal. Vi arbetar sedan internt med säker kommunikation via Lifecare meddelande för legitimerad personal, som använder SITHS-kortsinloggning.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Omsorgsnämnden
omsorgsnamnden@kavlinge.se
Kontakt Kävlinge
kontakt@kavlinge.se
046-73 90 00
www.kavlinge.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Den enskildes personuppgifter
- Inhämtat samtycke från den enskilde
- Fakturaadress till betalare
- Aktuell tidsperiod
- Ordination och hälsohistoria