Nybyggnadskarta - beställning
Den här tjänsten kräver inloggningNybyggnadskartan
Vid nybyggnation måste alltid en situationsplan bifogas ansökan om bygglov. Underlaget för den är nybyggnadskartan. Sökande ritar sedan själv in den nya byggnaden på situationsplanen.
Observera:
- Nybyggnadskarta är till för att söka bygglov och bör inte användas till detaljprojektering.
- För att nybyggnadskartan ska kunna levereras måste detaljplan för den aktuella området ha vunnit laga kraft.
- Om fastighetsbildningsåtgärder avses enligt detaljplanen måste markägaren ansöka om det hos Lantmäterimyndigheten. Även fastighetsbildningsåtgärderna skall vara genomförda och ha vunnit laga kraft.
- Eftersom nybyggnadskarta är en myndighetsutövning får den inte ändras av sökande.
Innehåll:
Typ A
- Fastighetsgränser med utökad kontroll om status
- Fastighetsinformation
- Rättigheter
- Inmätta byggnader
- Hävder, som staket, mur, häck etc.
- Detaljplan
- Markhöjder, antingen projekterade eller befintliga
- VA-information med vattengångar
Typ B
- Fastighetsgränser med utökad kontroll som status
- Fastighetsinformation
- Rättigheter
- Inmätta byggnader
- Hävder, som staket, mur, häck etc.
- Detaljplan
Typ C
- Utdrag från primärkartan med fastighetsgränser från Lantmäteriet
- Inmätta byggnader
Upprättning av nybyggnadskarta:
Frö framställning av nybyggnadskartan måste baskartan uppdateras. Därför måste tomten inventeras - mätingenjörer åker ut i fält, kontrollerar och mäter in området för att uppdatera baskartan.
Nybyggnadskartor levereras i kommunens gällande referenssystem. I plan är det Sweref99 13 30 och i höjd är det RH2000.
Normalt e-postas nybyggnadskartan i dwg-format och som kopia i pdf-format.
Bifoga gärna skiss på nya byggnadens ungefärliga placering. Det underlättar vårt arbete.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter, på Bolagsverkets webbplats. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Mina sidor
Status på ärende kan man se genom att logga in på https://e-tjanster.kavlinge.se/minasidor
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
byggochmiljonamnden@kavlinge.se
Kontakt Kävlinge
Kontakt@kavlinge.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fastighet och beställning
- Avgifter och personuppgiftshantering
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in