Dödsboanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningViktig information
Om den avlidne bedrev näringsverksamhet eller ägde fast egendom/tomträtt behöver en bouppteckning göras. Kontakta banken eller begravningsbyrån om du behöver hjälp med detta, eller läs på Skatteverket hur man gör.
Inför ansökan
- Denna e-tjänst kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id). Om du saknar e-legitimation, kontaktar du din bank.
- Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om tillgångar och utgifter.
- Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
Handlingar som ska bifogas ansökan:
- Kontoutdrag från dödsdagen och så långt fram som möjligt. Finns inte eventuella inkomster med på kontoutdraget ska dessa redovisas. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Kapital och räntebesked från banken. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Kopia på senaste deklarationen eller slutskattebesked (Kan beställas från Skatteverket 0771 567 567)
- Dödsfallsintyg och släktutredning (Kan beställas från Skatteverket 0771 567 567 eller via begravningsbyrån)
- Faktura på begravningskostnaderna och eventuell gravsten
- Kopia på senaste hyresavin (gäller endast ensamstående).
- Namn och adresser till samtliga dödsbodelägare/arvingar
Lämna även in följande handlingar om de finns:
- Värderingsunderlag för bil, båt, moped med mera
- Inventeringsprotokoll från bankfack
- Testamente eller äktenskapsförord
- Om bostaden är en bostadsrättslägenhet, intyg om lägenhetens värde.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
arbetslivochfritidsnamnden@kavlinge.se
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Arbetsliv- och fritidsnämnden
arbetslivochfritidsnamnden@kavlinge.se
Kontakt Kävlinge
kontakt@kavlinge.se
046-73 90 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter - uppgiftslämnare
- Den avlidnes uppgifter
- Tillgångar och utgifter
- Bilagor
- Försäkran
- Förhandsgranska
- Skicka in